Wat weegt een tiny house?

Hoe zwaar je tiny house kan zijn, hangt af van de basis de trailer. Verschillende aanhangwagens zijn ontworpen voor een verschillend maximumgewicht en zijn verschillend geconstrueerd afhankelijk van de aanhangwagen. 

Tijdens het rijden is er een maximum gewicht dat bestaat uit de trailer en de lading, dus in het geval van het tiny house moet je de trailer en het eigenlijke tiny house bij elkaar optellen.

Wanneer het tiny house geparkeerd staat, kan de trailer meer gewicht aannemen (hoeveel, moet je controleren) en kan deze zwaarder zijn dan het maximale gewicht. Alleen tijdens het rijden mag het tiny house niet onder het maximum gewicht komen.

Maximale gewicht van een tiny house

Aanhangwagen + tiny house bovenop = max. 3500kg

  • De aanhangwagen zelf weegt 750-800 kg (afhankelijk van het type constructie kan het gewicht van de aanhangwagen natuurlijk variĆ«ren)
  • Het werkelijke laadvermogen bovenop de aanhangwagen mag niet meer dan 2750 kg bedragen tijdens het rijden.

Een landbouw aanhanger heeft een veel groter laadvermogen.

De tiny houses waarover ik heb gehoord variƫren van 4 tot bijna 10 ton in gewicht. Ik ken de regels niet en ik weet niet of ze allemaal zoveel gewicht kunnen hebben als ik wil of dat het van aanhangwagen tot aanhangwagen verschilt.

Hoe kun je een tiny house wegen?

Je kunt een tiny house wegen op een zogenaamde weegbrug. Het wordt in elk tweede dorp gevonden. Het is een weegschaal die in de grond wordt gezet waar je met je auto op kunt rijden.

Het is een goed idee om het tiny house op verschillende momenten tijdens het bouwproces op de weegschaal te plaatsen om ervoor te zorgen dat het gewicht niet volledig wordt overschreden. Uiterlijk voor/bij de eerste rit dient je het gewicht eenmalig te controleren.

Uiteindelijk is het belangrijk dat de trailer niet overbelast is en dat je geen problemen krijgt met de politie. Een tiny house op wielen valt ook nogal op, dus je kunt beter alles goed op orde hebben.

Gewicht van het tiny house vooraf berekenen

Je kunt natuurlijk proberen het gewicht van het tiny house vooraf te berekenen om te anticiperen op problemen en deze op te lossen voor de eigenlijke bouw.

Je kunt dit doen met de volgende formule:

Gewicht van een materiaal x Volume van het materiaal = Werkelijk gewicht

(kg/m^3) x (m^3) = (kg)

Om deze formule goed te gebruiken, moet men natuurlijk een idee hebben van de hoeveelheid materiaal die men gebruikt (ik kon dit relatief nauwkeurig inschatten dankzij mijn Sketchup-model) en ook een idee hebben van de dichtheid van bepaalde materialen. Hier is een zeer onvolledige tabel met materialen en hun densiteiten (gegevens staan ergens op het internet), die ik ergens in mijn aantekeningen heb gevonden:

Materiaaldichtheid (in kg/m^3)

Gewone spar 470

OSB3 600

Zachte vezelplaat / Pavatex 230

Trapeziumvormige platen 12.1

… wie de tafels wil of kan invullen, neem contact op of schrijf het in de commentaren!

Hier zijn een paar vaste details:

Onderdeel Gewicht (in kg)

Aanhangwagen (auto) 750-800

Kleine oven

(Hamlet Hardy 4)

35

Venster (1mx1m)

ca. 28

(vrij zwaarder, zie hieronder)

Ik heb 10 ramen in mijn tiny house en op de een of andere manier heb ik in gedachten dat mijn 8 nieuw geleverde ramen samen ongeveer 300kg waren. Maar ik kan je niet zeggen of ik me dit nummer voorstel of waar ik het vandaan heb. Moet ik nog eens kijken. Dat zou betekenen dat een van mijn (niet zo grote) ramen gemiddeld zo’n 37,5 kg weegt.

Tips voor gewichtsvermindering

Het belangrijkste: Houd de constructie (wanden + dak) zo licht mogelijk.

Dit betekent dat er voor de staanders en balken een zo klein mogelijk formaat moet worden gekozen. Voor mijn tiny house heb ik 60x80mm balken (59cm afstand), wat vrij zware balken zijn, voor kleinere balken zou het goed zijn. De professionele wagonbouwers nemen een lichter formaat, ongeveer 50x70mm (geen garantie, nooit gemeten), als compensatie staan de stands iets dichter bij elkaar en hebben ze meer stands dan mijn tiny house. Ik weet de afstand niet precies, het moet ongeveer 45 cm (?) zijn. Voordat je je tiny house plant, vraagt je een professionele autobouwer om je te vertellen welke grootte en afstand hij aanbeveelt.

Kies gevelplaten die zo licht mogelijk zijn.

Een dikte van meer dan 20 mm is niet nodig, in het beste geval kunt je zelfs dunnere platen gebruiken.

Lichtst mogelijke wandbekleding binnenin.

Meer dan 12 mm dikte is niet nodig. Als je de binnenbekleding (bijv. OSB of multiplex) tegelijkertijd als dampscherm wilt gebruiken, kunt je beter 15 mm gebruiken. Als je toch een dampschermfolie legt, is 12 mm voldoende voor de stabiliteit.

Kies voor zo licht mogelijke isolatiematerialen.

De lichtste zijn de niet zo ecologische varianten en, voor zover ik kan zien, hennep-isolatie. Word slim.

Gebruik zo weinig mogelijk en kleinere ramen.

Glas is zwaarder dan hout + isolatie. Ramen zijn vrij zwaar, dus je kunt geld besparen. De enorme raamfronten uit de Youtube video’s zijn dus mooi, maar eerlijk gezegd niet geschikt voor een verhuizing.

Kies geen grote kachel.

Een kleine kachel die in de kamer past is voldoende. Als je kiest voor een zware kachel, moet het veilig zijn om deze uit het tiny house te halen voor transport.

Gebruik lichte meubels.

Steigers met lichte multiplex panelen als fronten in plaats van zware IKEA meubelen uit spaanplaat. Meubels kunnen ook worden gesloten met mooie gordijnen in plaats van houten deuren. Voor lichtere tiny houses onder de 3500 kg is de inrichting van veel huiselijke Youtube tiny houses onmogelijk te realiseren, daar moet je je bewust van zijn.

Gebruik mobiel meubilair.

Aangezien het tiny house slechts minder dan 3500 kg hoeft te wegen voor transport, kunt je het meubilair mobiel bouwen, uit het tiny house halen voor transport en het apart in bedwang houden. Bijv. afneembare tafel, verschuifbaar keukenblok, afschroefbare plank, …

Geschreven door Koen Duindam
Koen is een jonge ondernemer die staat te popelen om zijn eigen tiny house te bouwen. Terwijl hij bezig is met zijn eigen tiny house avontuur deelt hij zijn ervaringen door het schrijven van blog artikelen. Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *