Energie opslaan

Elektrische auto gebruiken als thuisbatterij

Elektrische auto gebruiken als thuisbatterij (1)
Geschreven door Koen Duindam

Een elektrische auto is niet alleen een duurzaam vervoersmiddel. Je kunt een elektrische auto namelijk ook inzetten als een thuisbatterij. In dit artikel gaan we het hebben over hoe dit precies werkt en wat de mogelijkheden zijn.

Wat is een thuisbatterij eigenlijk?

Een thuisbatterij is een apparaat waarmee je energie kunt opslaan en later weer kunt gebruiken. Het is een soort energieopslag voor je huis. Een thuisbatterij is vaak aangesloten op je zonnepanelen, zodat je de energie die je overdag opwekt kunt opslaan en ’s avonds of ’s nachts weer kunt gebruiken. Zo ben je niet afhankelijk van het elektriciteitsnet en kun je zelf je energie opwekken en gebruiken.

De voordelen van een elektrische auto als thuisbatterij

  • De elektrische auto kan worden gebruikt om je eigen groene stroom, opgewekt door het slimme laadstation, beter te benutten. Hierdoor kun je geld besparen.
  • De elektrische auto kan worden gebruikt als energiebron voor elektrische apparaten in een afgelegen locatie.
  • De elektrische auto kan worden gebruikt als back-up of noodoplossing bij stroomuitval of netwerkstoringen.
  • De auto’s kunnen voor een enorme ontlasting van het elektriciteitsnet zorgen bij zonnige piekmomenten.

Je woning voorbereiden op een elektrische auto als thuisbatterij

Niet elke elektrische auto is geschikt om als thuisbatterij in te zetten. Je auto en je laadpaal moeten namelijk geschikt zijn voor bidirectioneel laden.

Wat is bidirectioneel laden?

Bidirectioneel laden betekent dat je je auto in twee richtingen kunt laden. Normaal gesproken stroomt de elektriciteit naar je auto. Met bidirectioneel laden kan het ook andersom stromen: elektriciteit uit je auto. Deze elektriciteit kun je terugsturen naar het net of naar je huis.

Voertuig naar net (V2G)

Vehicle-to-grid, of V2G, technologie is slimme laadtechniek waarmee autoaccu’s kunnen teruggeven aan het elektriciteitsnet. In wezen behandelt het deze accu’s met hoge capaciteit niet alleen als hulpmiddelen voor EV’s, maar ook als back-up opslagcellen voor het elektriciteitsnet.

Voertuig naar huis (V2H)

Het concept van vehicle-to-home (of V2H) lijkt op vehicle-to-grid (V2G). Het verschil is echter dat bij V2H de energie wordt gebruikt om een huis van stroom te voorzien in plaats van aan het net te worden teruggeleverd. Vehicle-to-home geeft huiseigenaren controle over hun energieverbruik doordat ze een deel van de energie die ze gebruiken van het net kunnen verschuiven naar daluren wanneer de energieprijzen lager zijn.

Om dit te illustreren: denk aan een situatie waarin je thuis bent, je elektrische auto oplaadt op de oprit, en je wat klusjes in huis doet. Je hebt veel apparaten ingeschakeld, en je trekt een grote hoeveelheid stroom van het net. Met V2H heb je de mogelijkheid om een deel van de in je EV opgeslagen elektriciteit te gebruiken om je apparaten van stroom te voorzien, zodat je minder stroom van het elektriciteitsnet gebruikt

Als je klaar bent en de apparaten zijn uitgeschakeld, kun je de accu van je auto ’s nachts aanvullen met elektriciteit van het elektriciteitsnet, waarbij je profiteert van de lagere daluren. Zo kun je direct je energierekening verlagen.

V2H en het opslaan van hernieuwbare energie uit zonnepanelen

Vehicle-to-home kan het energieverbruik van je huis nog meer verbeteren als je zelf stroom opwekt, bijvoorbeeld met zonnepanelen. Op zichzelf wekken zonnepanelen alleen elektriciteit op als de zon schijnt, en dat is misschien niet op de momenten dat je het meeste verbruikt. Je verbruikt bijvoorbeeld ’s avonds meer elektriciteit bij het maken van het avondeten, nadat de zon is ondergegaan.

Met vehicle-to-home kun je de hernieuwbare energie die je opwekt opslaan door die overdag te gebruiken om je EV op te laden, en ’s nachts een deel van die energie gebruiken om in je elektriciteitsbehoefte te voorzien .

Welke auto kan bidirectioneel laden 2022?

Auto’s die geschikt zijn voor bidirectioneel laden:

  • Nissan Leaf
  • Nissan eNV200
  • Mitsubishi i-MiEV, Outlander en Eclipse Cross plug-in hybride
  • Hyundai Ioniq5
  • Kia EV6
  • Kia Soul
  • Honda e
  • Citroën C-Zero
  • Ford F-150 Bliksem
  • Fisker Oceaan
  • Peugeot iOn
  • Renault Mégane E-Tech

Om je woning voor te bereiden op een elektrische auto als thuisbatterij heb je ook een bidirectionele laadpaal nodig.

Kan een Tesla bidirectioneel laden?

Voorlopig kunnen geen Tesla-modellen bidirectioneel opladen. Het is mogelijk dat alle Tesla-modellen van 2022 de nodige hardware hebben voor V2G of V2L, of V2H. Tesla heeft echter alternatieve motieven om de uitrol van bidirectioneel laden zo lang mogelijk uit te stellen. Als Tesla-voertuigen V2H-geschikt zouden worden, zouden ze de Tesla Powerwall thuisbatterij van rond de €8.000 overbodig maken.

Powerwall is een thuisbatterij van Tesla die zonne-energie opslaat voor direct gebruik, waardoor je afhankelijkheid van elektriciteit van het elektriciteitsnet wordt verminderd. In het geval van een stroomuitval biedt de Powerwall automatisch back-up stroom.

Wat kost een bidirectionele laadpaal

Een bidirectionele lader kan zowel elektriciteit van het net opnemen als terugsturen. Dit staat algemeen bekend als Vehicle to Grid-technologie (V2G). Je kunt een bidirectioneel laadstation op instapniveau kopen voor ongeveer 5.000 euro.

Invloed van bidirectioneel laden op de accu

Maak ik de accu van mijn auto sneller stuk? De gevolgen van bidirectioneel laden op batterijen zijn nog niet helemaal duidelijk. Meer laden lijkt de accu sneller te doen sterven, maar meer gebruiken met bidirectioneel laden zou de accu juist langer in betere conditie kunnen houden. Verschillende landen onderzoeken dit (en andere verschijnselen).

Capaciteit van de accu van een elektrische auto

Een gemiddeld gezin gebruikt 10 kWh per dag, terwijl elektrische auto’s het tienvoudige kunnen opslaan. Als je jouw auto overdag kunt opladen op uw werk of ergens waar goedkope elektriciteit is, dan zijn zonnepanelen op uw dak niet nodig.

Elektrische auto’s zijn er in drie klassen: klein (batterijen met een capaciteit van ongeveer 40 kWh), middelgroot (grotere batterijen tussen 50 en 80 kWh), en groot (grootste batterijen met een capaciteit tussen 80 en 100 kWh).

Accu’s van elektrische auto’s kunnen ongeveer 60 kilowattuur (kWh) energie bevatten, genoeg om een gemiddeld Nederlands huishouden twee dagen van noodstroom te voorzien. Grotere elektrische voertuigen zoals bussen en vrachtwagens hebben nog grotere accu’s en kunnen meer stroom leveren.

Hoe lang gaan de accu’s van elektrische auto’s mee?

Verschillende automerken geven 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op hun elektrische auto’s. Volgens deskundigen moet het accupakket onder normale omstandigheden elke 10-20 jaar worden vervangen.

Kun je een elektrische auto opladen aan een gewoon stopcontact?

Je kunt je auto opladen via een doorsnee stopcontact in huis, maar dat duurt veel langer en is alleen veilig op een apart circuit.

Naast het aandrijven van je huis kan een elektrische accu ook stroom opwekken voor andere doeleinden. Je kunt hem bijvoorbeeld gebruiken als generator tijdens het kamperen. Bovendien zouden meerdere elektrische auto’s kunnen dienen als stroombuffer voor een hele buurt.

Naarmate hernieuwbare energiebronnen steeds populairder worden, zullen batterijen voor elektrische auto’s een sleutelrol spelen bij de overgang van fossiele brandstoffen.

Met bidirectionele oplaadtechnologie kunnen ze een effectieve en efficiënte manier zijn om schone energie op te slaan. Dus als u op zoek bent naar een schone vorm van energie voor thuis of onderweg, is een elektrische autobatterij een goede keuze.

Op zoek naar meer inspiratie?

Als je op zoek bent naar meer inspiratie op het gebied van Tiny Houses, dan is dit boek een echte aanrader. Het boek bevat veel foto's van Nederlandse en Belgische tiny houses. Tiny house eigenaren zelf delen in het boek hun redenen waarom ze van tiny living houden.

Over de auteur

Koen Duindam

Koen is een jonge ondernemer die staat te popelen om zijn eigen tiny house te bouwen. Terwijl hij bezig is met zijn eigen tiny house avontuur deelt hij zijn ervaringen door het schrijven van blog artikelen.

Plaats een leuke reactie!

Index